For fulde bramsejl

 

 

MAJA blev bygget under første verdenskrig på et af mange værfter langs Rihnen i Holland. Værftet hed G. Boot am Alphen.
MAJA sejlede frem til 1957 ud fra Hamborg med tørlast, det vil sige korn, kul, granit, træ, gødning og lignende laster, der kunne gemmes af vejen nede i lastrummet. Sejladsen foregik i Nord og Østersøen, hvilket betød at skibet ofte var undervejs i danske farvande.

 

En dag i 1957 blev MAJA solgt til en dansk reder fra Thurø og begyndte at sejle i indre danske farvande og Østersøen.

 

 

 

Da MAJA kom til Danmark var en del af sejlene taget af skibet og det sejlede primært for motorkraft. Den nye danske ejer gav således MAJA en endnu større maskine, en B&W Alpha motor på 210 HK.

 

Indtil restaureringen af ”Maja” blev påbegyndt i 1997, var hun stadig i indenrigs fart, men med ringere og ringere betingelser, da skibet efterhånden var for lille og utidssvarende til at sejle fragt. Den sidste fragtrejse foretog hun med lasten fyldt med Bornholmsk granit fra Rønne til København december 1996.

 

 

Den følgende vinter blev skibet rigget op med sine nuværende tre master, der er kopier af de oprindelige, således at skibet set udefra har nogenlunde det udseende, vi kender fra fotos taget i tredivernes Hamborg.

 

Nede i det gamle lastrum er der imidlertid ikke mange spor af det tomme rum, hvor korn og foderstoffer igennem generationer er blevet kastet ned for siden at blive transporteret og losset i land i en ny havn. I dag er der spise- og sovesal samt køkken, og man kan bo 24 personer på denne banje, som sådan et soverum til søs traditionelt hedder.

 

I dag sejler "Maja" chartersejlads fra Hvide Sande på Vestkysten.

 

 

 

Priser

 5 timer: 19.000 kr

 + time:    3.000 kr 

 

Fakta

Skibstype: Bramsejlsskonnert

Hjemhavn: Hvide Sande

Ejer: Fonden Bramsejlskonnerten Hvide Sande

Byggeår: 1916

Byggested: Holland

Længde: 43m

Bredde: 6,6m

Dybde: 2,2m

Tonnage: 141Brt

Sejlareal: 320

Maskine: Deutch 292 hk, Turboladet

 

 

Facebook