Hævet fra havets bund og gennemrestaureret

 

 

Valkyrien tilhørte datidens mindre fragtskibe, der sejlede træ, frugt og korn fra de små øer ind til fastlandet og ofte til København. Den var rigget som jagt med et lille styrehus, og en én-cylinderet Bolinder glødehoved motor var installeret. Den første ejer var Christian Hansen Carstensen, som sejlede fragt fra Kragenæs på Lolland i 20 år.

 

   Skroget er bygget meget fladbundet så den kunne anløbe de sydsjællandske småøer, og når færgen til Fejø måtte på værft, satte man Valkyrien ind som erstatning.

Siden blev skibet i en lang årrække brugt til stenfiskeri, moleopbygning og uddybning af sejlrenderne ind til de små havne. Til sidst var det gamle fartøj slidt op.

 

I 1980 stod Valkyrien på bunden af Grenå havn og da havnevæsenet hævede den på en blæsende oktoberdag, var formålet udelukkende ophugning. I sidste øjeblik blev Valkyrien overtaget af den nuværende ejer og bugseret til Hobro Værft. Her lå vraget i tre år, hvorefter det blev restaureret i samarbejde med Hobro Værft.     

 

Det halve af konstruktion blev udskiftet og skibet blev udstyret med et nyt maskineri og aptering. Rigningen og dæksarrangementet blev opbygget i stil med de velsejlende toldkrydsjagter, så Valkyrien i dag fremstår som en kopi af dem. I 2006 blev Valkyrien godkendt til chartersejlads og har nu hjemhavn i Hobro.

 

 

 

 

Fakta

Længde: 14,7m

Bredde: 5,3m

Dybde: 1,8m

Hjemhavn: Mariager Fjord

Ejer: Lene og Peter Leth

Tonnage BRT: 19,8 BRT

 

Priser

5 timer: 4.400kr

8 timer: 6.800kr

 

 

 

 

Facebook